Views: 0

Denis Diderot (ur. 5 października 1713 r. w Langres we Francji – zm. 31 lipca 1784 r. W Paryżu), francuski pisarz i filozof, który od 1745 do 1772 r. był redaktorem naczelnym Encyclopédie, jednego z głównych dzieł okresu Oświecenia. Jest on twórcą nowatorskiej teorii dramatu mieszczańskiego, umieszczającej utwory dramatyczne między komedią i tragedią, co miało być bliższe rzeczywistości. Teorię opisał w dziełach: Rozmowy o synu naturalnym (Entretiens sur « Le fils naturel », 1757) i O poezji dramatycznej (De la poésie dramatique, 1759).

Dla współczesnego miłośnika literatury najbardziej znanym dziełem Diderota jest Kubuś Fatalista i jego pan (Jacques le Fataliste et son maître, wyd. 1796), a najbardziej znaną powieścią Zakonnica (La Religieuse, wyd. 1796).

 

Diderot był synem powszechnie szanowanego mistrza żartu i satyry. Został tonsurowany w 1726 roku, chociaż w rzeczywistości nie wszedł do kościoła. Został wykształcony przez jezuitów w Langres. W latach 1729-1732 studiował w Paryżu prawdopodobnie w Collège d’Harcourt lub w Lycée Louis-le-Grand możliwe, że w obu tych instytucjach, gdzie we wrześniu 1732 roku uzyskał tytuł magistra sztuki na Uniwersytecie Paryskim. Po ukończeniu studiów prawo, pracując jednocześnie jako urzędnik w biurze Clément de Ris. Bardziej interesowała do literatura, filozofia matematyka.

Niewiele wiadomo o jego życiu w latach 1734-1744. W tym okresie pracował w wydawnictwie, pisał kazania dla misjonarzy. Porzucił ambicję związane ze sztuką teatralną. Prowadził nieuporządkowaną i artystyczną egzystencję. Prawdopodobnie przeszedł przez kryzys religijny, przechodząc od rzymskiego katolicyzmu do deizmu, a następnie do ateizmu i materializmu filozoficznego. Często odwiedzał kawiarnie, zwłaszcza Régence i Procope, gdzie w 1741 roku spotkał filozofa Jean-Jacquesa Rousseau i nawiązał z nim przyjaźń, która miała trwać 15 lat. Została przerwana kłótnią.

Aby zarobić na życie, Diderot podjął się tłumaczeń. W 1745 roku opublikował bezpłatne tłumaczenie „Zapytanie o cnotę” autorstwa hrabiego Shaftesbury, którego sławę i wpływ rozpowszechnił we Francji.

Własne „Myśli filozoficzne” – oryginalna praca z nowymi i wybuchowymi antychrześcijańskimi ideami ujętymi w żywą prozę, zawierająca wiele fragmentów bezpośrednio przetłumaczonych z Shaftesbury’ego lub inspirowanych przez niego – wydał w 1746 roku. Dochód z tej publikacji, podobnie jak z jego rzekomo nieprzyzwoitej powieści Les Bijoux indiscrets (1748), został wykorzystany na zaspokojenie żądań jego kochanki, Madeleine de Puisieux, z którą zerwał kilka lat później.

W 1755 poznał Sophie Volland, z którą nawiązał więź, która miała trwać ponad 20 lat.

Jego korespondencja z Sophie, wraz z innymi listami, stanowi jeden z najbardziej fascynujących dokumentów dotyczących osobowości, entuzjazmu i idei Diderota oraz społeczeństwa intelektualnego tamtego okresu.

W 1745 r wydawca André Le Breton zwrócił się do Diderota z zamiarem wydania francuskiego tłumaczenia książki Ephraima Chambersa Cyclopaedia. Diderot podjął się tego zadania wraz z wybitnym matematykiem Jean Le Rond d’Alembert. Zgromadził wokół siebie zespół oddanych naukowców, a nawet księży, z których wielu, jeszcze nieznanych, miało odcisnąć swoje piętno w późniejszym życiu. Zadaniem ich było pogłębienie wiedzy i tym samym zadanie potężnego ciosu siłom reakcyjnym w kościele i państwie. Jako dictionnaire raisonné („słownik racjonalny”), Encyklopedia miała przedstawiać podstawowe zasady i zastosowania każdej sztuki i nauki. Podstawową filozofią pracy nad dziełem był racjonalizm i wiara w postęp ludzkiego umysłu.

W 1749 roku Diderot opublikował Lettre sur les aveugles (An Essay on Blindness ), dzieło niezwykłe ze względu na propozycję nauczenia niewidomych czytania przez zmysł dotyku. Tym tropem w XIX wieku podążył Louis Braille.

Niezależne, materialistyczne, ateistyczne poglądy Diderot doprowadziły do jego aresztowania na trzy miesiące. W 1750 roku podjął prace nad Encyklopedią. Jednocześnie nakreślił swój program w Prospekcie, który d’Alembert rozszerzył do doniosłego Discours préliminaire (1751). Historia Encyclopédie, od publikacji pierwszego tomu w 1751 roku do dystrybucji ostatnich tomów w 1772 roku, była burzliwa, ale ostateczny sukces był bezsprzeczny.

W czasie pracy nad Encyklopedią Diderot i jego współpracownicy byli bardzo krytykowani. Dochodziło do tego, że Diderot potajemnie przebywał w Paryżu i potajemnie opublikował późniejsze tomy Encyclopédie . Był też głęboko zraniony odkryciem w 1764 roku, że Le Breton potajemnie usunął kompromitujący materiał z poprawionych arkuszy próbnych z około 10 tomów.

Do 17 tomów tekstu i 11 tomów tablic (1751–1772) Diderot wniósł niezliczone artykuły częściowo oryginalne, częściowo zaczerpnięte z różnych źródeł, zwłaszcza na temat historii filozofii („Eclectisme” [„Eklektyzm”]), teorii społecznej ( „Droit naturel” [„Prawo naturalne”]), estetyka(„Beau” [„The Beautiful”]) oraz rzemiosło i przemysł Francji.

Był ponadto dyrektorem generalnym i nadzorował powstawanie ilustracji o wyjątkowej jakości do 3000 do 4000 stron, które do dziś są cenione przez historyków.

Redagując Encyclopédie, Diderotowi udało się również napisać większość swoich ważnych dzieł. W 1751 opublikował swoje Lettre sur les sourds et muets („List o głuchoniemych”) a w 1754 r. Opublikował Pensées sur l’interprétation de la nature („Myśli o interpretacji natury”), wpływowy, krótki traktat o nowych metodach eksperymentalnych w nauce.

Diderot opublikował kilka innych prac w swoim życiu. Jego pisma w formie rękopisów były znane tylko jego przyjaciołom i uprzywilejowanym korespondentom Correspondance littéraire. Był to rodzaj prywatnej gazety redagowanej przez barona Grimma, rozpowszechnianej w formie rękopisu. Pośmiertna publikacja tych rękopisów, wśród których znajduje się kilka odważnych i oryginalnych prac z zakresu nauk ścisłych, filozofii i literatury, sprawiła, że Diderot był bardziej ceniony w XX wieku niż we Francji za życia.

Wśród jego dzieł filozoficznych na szczególną uwagę zasługuje L’Entretien entre d’Alembert et Diderot (napisane 1769, opublikowane 1830; „Conversation Between d’Alembert and Diderot”),Le Rêve de d’Alembert (napisane 1769, opublikowane 1830; „Sen D’Alemberta”) oraz Eléments de physiologie (1774–1780). W tych pracach Diderot przedstawił swój pogląd na filozofię materialistyczną i doszedł do zaskakujących intuicyjnych wniosków dotyczących biologii i chemii.

Diderot wniósł ważny wkład do współczesnej filozofii i jeśli mamy je zrozumieć, należy przezwyciężyć historyczne różnice oddzielające jego pisarstwo od filozofii dzisiejszej, a jego eklektyczny sposób pracy zaakceptować

Diderot uprawiał filozofię również poprzez swoje pozornie literackie dzieła. A jak wiemy pisał z dużą wyobraźnią sztuki teatralne, krytykę artystyczną, prozę i dzieła literackie.

Historyczna złożoność spowodowała trudności w ocenie pism Diderota zgodnie z dyscyplinarnym kanonem współczesnej filozofii. Condillac, Helvétius i d’Holbach to filozofowie Oświecenia najczęściej studiowani na wydziałach filozofii, ponieważ ich pisma wydają się lepiej odpowiadać konwencjonalnemu rozumieniu tego, jak powinna wyglądać filozofia jako gatunek i jej język. Prace Diderota są zazwyczaj studiowane tylko na wydziałach literatury lub historii. Jest to niefortunne, ponieważ traktowanie filozofii Diderota jako czegoś innego niż filozofia nowoczesna odcięło współczesnych filozofów od pracy jednego z najbardziej wyrafinowanych, subtelnych i złożonych myślicieli filozoficznych XVIII wieku.